Groepen begeleiden vanuit jouw talent

Inhoud

We kregen zelf zo’n zin om deze opleiding te volgen, Leen en ik, toen we hem aan het voorbereiden waren… Waarom?

  • Omdat het vertrekt vanuit jouw talent als begeleider. Heb je daar al eens helemaal bij stilgestaan, of je ervan laten doordringen wat jouw specifieke aanpak of uitstraling of sterkte is als begeleider van groepen?
  • Omdat je onmiddellijk feedback krijgt over jouw sterktes van collega-groepsbegeleiders/trainers/vormingswerkers en dat kracht geeft.
  • Omdat we niet blind willen zijn voor onze ‘leerpunten’, maar ze kunnen zien als helpende vaardigheden om onze talenten als begeleider nog beter te kunnen inzetten.
  • Omdat het eerlijk mogen zeggen waarmee je het moeilijk hebt in groepen: je eigen onzekerheid, de schrik om af te gaan, allerlei soorten weerstand die je ervaart, deelnemers of teamleden met lastig gedrag,.. – zo bevrijdend kan werken, zeker als je merkt dat je niet alleen bent en dat anderen sommige van die dingen herkennen.
  • Omdat samen leren en een opbouw volgen van 4 dagen gewoon héél leerrijk én fijn is.
  • Omdat het je begeleider-zijn professioneler zal maken én omdat het je als persoon doet groeien, sowieso.
  • Omdat doen, ervaren, oefenen en daarop feedback krijgen van collega’s spannend én boeiend én uitdagend is. Omdat het je uit je comfortzone haalt…
  • Omdat Leen en ik gewoon héél enthousiaste begeleiders van groepen zijn en omdat we het héél fijn vinden om dit samen te mogen doen, elk met onze eigen stijl en sterktes en omdat je daar dan ook weeral van kan leren. (voorbeeldgedrag!)


Meer weten over het programma?

Contacteer Leen of Wen

Leen Goethals

Al 30 jaar begeleid ik groepen vanuit verschillende rollen: als trainer, coach, leidinggevende, consultant. Momenteel geef ik deeltijds les en werk ik als zelfstandig trainer consultant.

De meest boeiende opleidingen die ik de laatste tijd zelf volgde, waren voor mij: talentgericht coachen (bij Maaike Vertraete en Els Pronk), oplossingsgericht werken (Korzybski instittuut) en Appreciative Inquiry (AI werkt!)

Ik hou namelijk van resultaatgericht werken: ik zorg ervoor dat de bedoeling helder is, dat alles goed is voorbereid en dat er resultaat wordt bereikt. Ik kan goed organiseren en vind het dan ook erg leuk om op een actieve manier met groepen aan de slag te gaan. Een geschikte werkvorm zoeken en concreet maken, is voor mij iets waar ik zelf energie van krijg. Ik kan er ook ontzettend van genieten als mensen in groep elkaar stimuleren en op nieuwe ideeën brengen. “1 +1= 3” is dan ook mijn motto.

De meeste mensen weten mijn rust, daadkracht, initiatief en duidelijkheid wel te appreciëren.

Wen Geerts

Werken met groepen is altijd mijn rode draad geweest, van leiding in verschillende jeugdbewegingen, over de studies van sociaal-cultureel werker tot jobs als jeugdwerker, animator in een RVT, stafmedewerker op een jeugddienst, teamcoördinator binnen het Tweedekansonderwijs, leerkracht secundair onderwijs en praktijklector sociaal werk. Sinds 7 jaar ben ik zelfstandig vormingswerker binnen het onderwijs en de zorgsector.

De opleidingen die ik volgde liggen ook allemaal in dezelfde lijn: sociaal-cultureel werk, vergelijkende cultuurwetenschappen, ‘Groepen in organisaties’ bij de Interactie-Academie, de opleiding Inspirerend Coachen bij Jef Clement (gecertifiëerd coach) en Talentgericht coachenBij Maaike Verstraete en Els Pronk (samen met Leen).

Hoe langer hoe meer vertrouw ik op wat ik meebreng in mijn rugzak aan ervaringen en theorieën en laat ik het proces in de groep zijn werk doen. Steeds merk ik een dynamiek, een enthousiasme waardoor mensen in beweging komen, tot actie overgaan. Mensen zijn geïnspireerd om te doen wat voor hen juist is en nemen concrete tools en inzichten mee naar hun huis of werk.

Ik ben facilitator, inspirator, sfeerbrenger en groepswerker in hart en ziel. Ik herkader problemen of moeilijke situaties. Mijn enthousiasme vindt aansluiting bij dat van jou en dan is er een kanteling in denken en doen mogelijk